sábado, 30 de mayo de 2020

1963-1970 - Before The Birth Of Yes

Before The Birth Of Yes

Pre-YES Tracks 1963-1970. 
Pre-YES Studio recordings by various members

Disc 1

Happy Magazine (w/ Alan White)
01 - Who Belongs To You
02 - Beautiful Land. Federals (W/ Tony Kaye)
03 - Brazil
04 - On A Persian Market
05 - The Climb
06 - Dance With A Dolly
07 - Boot Hill
08 - Keep On Dancin’ With Me
09 - Marlena
10 - Please Believe Me
11 - Twilight Time
12 - Lost And Alone
13 - Bucketful Of Love
13 - Leah. 

The In Crowd (W/ Steve Howe)
15 - Why Must They Criticize?
16 - I Don’t Mind. 

Keith West (W/ Steve Howe)
17 - Engel Fallen Night Vom Himmel
18 - Shy Boy. 

The Warriors (W/ Jon Anderson)
19 - You Came Along

Hans Christian (Jon Anderson)
20 - Sonata Of Love
21 - Mississippi Hobo

Disc 2

Tomorrow (W/ Steve Howe)
01 - Revolution
02 - Three Jolly Little Dwarfs

Winston’s Fumbs (W/ Tony Kaye)
03 - Real Crazy Apartment
04 - Snow White

Syndicats (W/ Steve Howe)
05 - Maybelline
06 - True To Me
07 - Howlin’ For My Baby
08 - What To Do
09 - On The Horizon
10 - Crawdaddy Simone *

Dib Cochrane & The Earwigs (W/ Rick Wakeman)
11 - Oh Baby
12 - Universal Love

Paul Williams Set (W/ Alan White)
13 - My Sly Sadie
14 - Please Stop The Wedding

Happy Magazine (W/ Alan White)
15 - Satisfied Street
16 - Do Right Woman Do Right Man

SYN (W/ Chris Squire & Peter Banks)
17 - Created By Clive
18 - Grounded

Tomorrow (W/ Steve Howe)
19 - My White Bicycle
20 - Claramount Lake

Yes
21 - For Everyone

* = "Crawdaddy Simone" was recorded before Steve Howe joined the Syndicats. The guitarist on the recording is Ray Fenwick.

Before The Birth Of Yes es una colección de material de miembros de Yes grabada por bandas en las que estuvieron anteriormente. Lanzamientos como este son Nuggets de temática limitada que sirven no solo para presentar música de los músicos que han estado en Yes antes de que se vuelvan populares , pero también de reunir para recolectar material raro y de otro modo inalcanzable. Muchas de estas canciones fueron emitidas en singles por los principales sellos discográficos que han caído en la oscuridad, pero al escucharlas se aprecia lo que se escuchaba en la máquina de discos en Inglaterra a mediados de los años sesenta.

Cuarenta años después, es fácil pensar que todas las personas que escucharon fueron The Beatles y The Stones, pero obviamente había mucho más en las listas de éxitos y más abajo que se puede dar otra evaluación crítica. Dado que Yes ha tenido tantos miembros, hay un océano de material para elegir y ha habido varios lanzamientos, tanto oficiales como no oficiales, con un tema similar. Highland lanzó The Goddess Of Mercy (HL405 / 406) en 1999. Highland quería enfatizar a Jon Anderson y Rick Wakeman más que a Seymour y presentar más de sus primeros singles. Seymour tiene más canciones relacionadas con Alan White, Tony Kaye y Chris Squire con una buena dosis de sencillos de Steve Howe.

Las dos primeras pistas son singles inéditos de Happy Magazine, una banda que Alan White tocó antes de Plastic Ono Band entre 1968-1969. "The Beautiful Land" es su versión de la canción de la obra The Roar Of The Greasepaint ... The Smell Of The Crowd y esta canción es bien conocida por los fanáticos de Yes como "The Colors Of The Rainbow" cantada en la gira Going For The One en 1977. Esto es seguido por la banda de mediados de los años sesenta de Tony Kaye, The Federals. Se incluye todo su catálogo de la etiqueta Parlophone, incluidas las canciones inéditas. No hay registro de "Brasil", "En un mercado persa", y "Boot Hill" que se lanzó, lo cual es una pena ya que estas pistas son brillantes.

Los tres son instrumentales y son un intento temprano de una banda británica que toca música sudamericana y de Medio Oriente. "The Climb" y "Dance With A Dolly" se estrenó en Parlophone en enero de 1964, "Marlena" / "Please Believe Me" en mayo de 1964, "Twilight Time" / "Lost and Alone" en octubre de 1964 y "A Bucketful Of Love ”/“ Leah ”en agosto de 1965. Estas canciones son todas baladas de nivel medio y pop de sonido seguro cuya característica más importante es ser inofensivo. Seymour utilizó muy buenas copias del vinilo con un mínimo ruido de superficie. La mayoría de estas pistas no se incluyeron en Goddess Of Mercy y hacen su debut en discos compactos aquí.

The In Crowd fue la segunda banda de Steve Howe (después de The Syndicats) que estuvo activa entre 1965 y 1967. Lanzaron tres sencillos para Parlophone pero solo uno está incluido en este lanzamiento. "¿Por qué deben criticar?" / "No me importa" fue publicado en noviembre de 1965 y es una puñalada interesante en la psicodelia. La primera canción, especialmente, es similar en tema a The Who’s "My Generation" sin la actitud. "Things She Said", "Stop Wait A Minute", "You're On Your Own" no están presentes en este lanzamiento pero están en Sons Of Olias (TDR-063) en la etiqueta barata de Tendolar junto con "Why Must The Criticize" ?

"Engel Fallen Night Vom Himmel" y "Shy Boy" es el primer sencillo de Keith West, el cantante de Tomorrow que intentó una carrera en solitario. El ex compañero de banda Steve Howe estuvo disponible para ayudar y tocar la guitarra, pero el sencillo no fue a ninguna parte y tampoco lo hizo la carrera de West. Las últimas tres pistas en el primer disco cubren la carrera de Jon Anderson antes de unirse a Sí. "You Came Along" de The Warriors fue lanzado con el respaldo de "Don't Make Me Blue" en 1964. El lado B no está incluido en esta colección, lo cual es desafortunado ya que fue un grupo original escrito por el bajista David Foster que fue para ayudar a escribir "Sweet Dreams" y "Time And A Word" para los primeros Sí. Decca incluyó "You Came Along" en la colección de 1974 Hard Up Heroes.

El lado B está incluido en la colección Highland, al igual que la mayoría de las grabaciones en solitario de Anderson como Hans Christian Anderson ("Never My Love" / "All Of The Time" y "Out Of My Mind" / "Someone In Heaven Knows"). Parlophone lanzó dos singles y Seymour incluye el segundo, "Sonata Of Love" / "Autobiography Of A Mississippi Hobo" lanzado en mayo de 1968. La calidad de sonido de estos dos es justa en el mejor de los casos y suena mucho mejor en otros lanzamientos. El segundo disco de Before The Birth Of Yes comienza con el segundo sencillo lanzado por Tomorrow, la banda de Steve Howe después de The In Crowd. "Revolution" / "Three Jolly Little Dwarves" fue lanzado en Parlophone en septiembre de 1967.

El primero es un llamado de amapola a la anarquía y el segundo es una canción extraña sobre los enanos perseguidos por un gigante. Jimmy Winston y sus reflejos (también conocido como Winston’s Fumbs) fue la banda en la que Tony Kaye estuvo después de The Federals y emitió dos singles en 1967. "Real Crazy Apartment" / "Snow White" fue el segundo de los dos lanzado en julio de 1967 en RCA. En estas grabaciones, Kaye comienza a desarrollar su conocido sonido Hammond Organ que se perfeccionó a principios de los años setenta con Yes y Badger.

Las siguientes seis canciones representan toda la producción grabada de la primera banda de Steve Howe, The Syndicates, que tocó entre 1963 y 1965.

"Maybellene" / "True To Me" se publicó en marzo de 1964 en Columbia, "Howlin 'With My Baby" / "What To Do" en enero de 1965 y "On The Horizon" / "Crawdaddy Simone" en septiembre de 1965. Lo siguiente dos canciones son lanzadas por el misterioso Dib Cochran & The Earwigs: "Oh Baby" / "Universal Love" (Bell BLL.1121) en agosto de 1970. Dib Cochran & The Earwigs fue un seudónimo para una banda compuesta por Marc Bolan, David Bowie (en saxo), Rick Wakeman, Mickey Finn y Tony Visconti. El single no trazó y se deslizó en la oscuridad.

‘Oh Baby’ aparece en la compilación australiana Bolan 3LP 20th Century Boy (EMI MARC 1), mientras que ambas pistas están incluidas en la caja de contrabando 4LP T. Rex - A History (en LP1, etiquetada como The Wizard). Esta podría ser la primera versión de estas canciones en disco compacto y es un verdadero placer. El resto de este título se compone de pistas de The Syn y los otros singles de Tomorrow y Happy Magazine. La canción "For Everyone" de Sí completa el conjunto que se ha lanzado muchas veces antes e incluye un lanzamiento oficial en Beyond & Before. La portada presenta un embrión en desarrollo con células en división que recuerdan la presentación de diapositivas durante "Close To The Edge" durante la película Yessongs. Esta es una buena pieza compañera para Goddess Of Mercy and Sons Of Olias que suena muy bien y se recomienda.

Before The Birth Of Yes is a collection of material of Yes members recorded by bands they were previously in. Releases like this are a narrowly themed Nuggets which serve the purpose not only of presenting music by the musicians who have been in Yes before they become popular, but of also gathering to gather rare and otherwise unobtainable material. Many of these songs were issued on singles by major record labels which have fallen into obscurity, but listening to them one gains an appreciation of what was playing on the jukebox in England in the mid sixties. 

Forty years on it is easy to think that all people listened to were The Beatles and the Stones, but there obviously was much more on the pop charts and below which can be given another critical evaluation. Since Yes have had so many members there is an ocean of material to choose from and there have been several releases, both official and unofficial, with a similar theme. Highland released The Goddess Of Mercy (HL405/406) in 1999. Highland wanted to emphasize Jon Anderson and Rick Wakeman more than Seymour and present more of their early singles. Seymour has more Alan White, Tony Kaye and Chris Squire related songs with a healthy dose of Steve Howe singles.

The first two tracks are unreleased singles from Happy Magazine, a band Alan White drummed for before the Plastic Ono Band between 1968-1969. “The Beautiful Land” is their cover of the song from the play The Roar Of The Greasepaint…The Smell Of The Crowd and this tune is well known to Yes fans as “The Colours Of The Rainbow” sung on the Going For The One tour in 1977. This is followed by Tony Kaye’s mid sixties band The Federals. Their entire catalogue from the Parlophone label is included including unreleased songs. There is no record of “Brazil”, “In A Persian Market”, and “Boot Hill” being released which is a shame since these tracks are brilliant. 

All three are instrumentals and are an early attempt of a British band playing South American and Middle Eastern music. “The Climb” and “Dance With A Dolly” was released on Parlophone in January 1964, ” Marlena” / “Please Believe Me” in May 1964, “Twilight Time” / “Lost And Alone” in October 1964, and “A Bucketful Of Love” / “Leah” in August 1965. These songs are all mid-level ballads and safe sounding pop whose biggest characteristic is being inoffensive. Seymour used very good copies of the vinyl with minimal surface noise. Most of these tracks were not included on Goddess Of Mercy and make their compact disc debut here. 

The In Crowd was Steve Howe’s second band (after The Syndicats) which was active between 1965 to 1967. They released three singles for Parlophone but only one is included on this release. “Why Must They Criticize?” / “I Don’t Mind” was issued in November 1965 and is an interesting stab at psychedelia. The first song especially is similar in theme to The Who’s “My Generation” without the attitude. “Things She Said”, “Stop Wait A Minute”, “You’re On Your Own” are not present on this release but are on Sons Of Olias (TDR-063) on the cheap Tendolar label along with “Why Must The Criticize?” 

“Engel Fallen Night Vom Himmel” and “Shy Boy” is the first single by Keith West, the singer for Tomorrow who tried a solo career. Ex-bandmate Steve Howe was on hand to help and play guitar but the single didn’t go anywhere and neither did West’s career. The final three tracks on the first disc cover Jon Anderson’s career before joining Yes. The Warriors’ “You Came Along” was released backed by “Don’t Make Me Blue” in 1964. The B-side isn’t included in this collection which is unfortunate as it was a group original written by bassist David Foster who went on to help write “Sweet Dreams” and “Time And A Word” for the early Yes. Decca included “You Came Along” on the 1974 collection Hard Up Heroes. 

The B-side is included on the Highland collection as are most of Anderson’s solo recordings as Hans Christian Anderson (“Never My Love” / “All Of The Time” and “Out Of My Mind” / “Someone In Heaven Knows”). Two singles were releases by Parlophone and Seymour includes the second, “Sonata Of Love” / “Autobiography Of A Mississippi Hobo” released in May 1968. The sound quality of these two is fair at best and sounds much better on other releases. The second disc of Before The Birth Of Yes begins with the second single release by Tomorrow, Steve Howe’s band after The In Crowd. “Revolution” / “Three Jolly Little Dwarves” was released on Parlophone in September 1967. 

The former is a poppy call for anarchy and the latter is a bizarre song about the dwarves being chased by a giant. Jimmy Winston And His Reflections (aka Winston’s Fumbs) was the band Tony Kaye was in after The Federals and issued two singles in 1967. “Real Crazy Apartment” / “Snow White” was the second of the two released in July 1967 on RCA. On these recordings Kaye begins to develop his well-known Hammond Organ sound that was perfected in the early seventies with Yes and Badger. The following six songs represent the entire recorded output of Steve Howe’s first band The Syndicates who played between 1963 and 1965. 

“Maybellene” / “True To Me” was issued in March 1964 on Columbia, “Howlin’ With My Baby” / “What To Do” in January 1965 and “On The Horizon” / “Crawdaddy Simone” in September 1965. The following two songs are a release by the mysterious Dib Cochran & The Earwigs: “Oh Baby”/”Universal Love” (Bell BLL.1121) in August 1970. Dib Cochran & The Earwigs was a pseudonym for a band comprising of Marc Bolan, David Bowie (on sax), Rick Wakeman, Mickey Finn and Tony Visconti. The single did not chart and has slipped into obscurity. 

‘Oh Baby’ is featured on the Australian Bolan compilation 3LP 20th Century Boy (EMI MARC 1), whereas both tracks are included on the bootleg 4LP box T. Rex – A History (on LP1, labeled The Wizard). This just might be the first release of these songs on compact disc and are real treat. The rest of this title is comprised of tracks from The Syn and the other singles by both Tomorrow and Happy Magazine. The Yes track “For Everyone” rounds off the set which has been released many times before including an official release on Beyond & Before. The cover art features a developing embryo with dividing cells reminiscent of the slide show during “Close To The Edge” during the Yessongs movie. This is a good companion piece to Goddess Of Mercy and Sons Of Olias that sounds very good and is recommended.



ENLACES

https://mega.nz/file/7IB01aJS#AAAAAAAAAAAm8ee9dSAEHwAAAAAAAAAAJvHnvXUgBB8








No hay comentarios:

Publicar un comentario